søndag, januar 02, 2011

SOCRATES OM DE 3 SIKTER:

Det kom en mann til Socrates og sa:"Jeg må fortelle deg noe om en av dine venner." Socrates svarte:"Jeg antar at du først har latt det gå gjennom de 3 sikter?" Mannen kjente ikke til de 3 sikter så Socrates sa: "Det første er sannhetens sikt. Er du sikker på at det du vil fortelle meg er sant? "Nei, sikker er jeg ikke", sa mannen,"For jeg har hørt det av andre". "Ja, men så har du vel siktet gjennom godhetens sikt?", spurte Socrates. Mannen ristet på hodet. "Nå, men det tredje siktet da! Har du spurt deg selv om det du vil fortelle meg er til noe nytte?" Da mannen skamfull bøyde hodet, sluttet Socrates: "Ja, men når det du vil fortelle om min venn verken er sant, godt eller nyttig, så behold det for deg selv."

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det var fint å lese.
det er virkelig noe å legge seg på hjertet. å bruke de tre siler på alt som ytres fra en. kanskje spesielt på nett.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.